22 دسامبر 2023- بیشتر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 پس از متفورمین - داروی اصلی برای مدیریت قند خون – به منظور کنترل بهینه ی سطح قند خون خود نیاز به افزودن یک داروی خط دوم دارند. اما طبق یک مطالعه جدید توسط محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاهNorthwestern ، پایبندی به این داروهای خط دوم ممکن است کم باشد یا از دست برود.

هنگامی که بیماران داروی خود را قطع می کنند، به داروی دیگری روی می آورند یا درمان خود را تشدید می کنند (از طریق افزایش دوز داروی قبلی، افزودن داروی سوم یا شروع انسولین)، این کار وقت پزشک و بیمار را تلف می کند، هزینه های غیرضروری را بر سیستم بهداشتی تحمیل می کند و در مورد قطع دارو، می تواند منجر به عدم درمان کامل دیابت نوع 2 در یک بیمار شود.

این مطالعه که در مجله آمریکایی Managed Care منتشر شد، بر روی بیش از 82000 بیمار بین سال‌های 2014 و 2017 انجام گردید و نشان داد که در عرض یک سال پس از تجویز اولیه، تقریباً دو سوم از بیماران یا داروی خود را قطع کردند، یا به کلاس دارویی دیگری روی آوردند یا درمان خود را تشدید کردند.

دانشمندان پنج گروه غیر انسولینی از داروهای دیابت را تجزیه و تحلیل کردند. در چهار کلاس از پنج کلاس، 38 درصد از بیماران داروی خود را قطع کردند. اما در بین بیمارانی که آگونیست های گیرنده پپتید شبه گلوکاگون 1 (GLP-1 RAs)برای آنها تجویز شده بود، نیمی از افراد (50%) این داروها را قطع کردند.

دکتر David Liss، نویسنده ی مسئول این مقاله و استادیار پژوهشی طب داخلی عمومی در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، گفت: "قطع دارو بد است. این در مورد هر پنج کلاس دارویی رایج است، اما ما به طور قابل توجهی قطع مصرف دارو را بیشتر برای داروهای GLP-1 RA مشاهده کردیم".

دکتر Liss، گفت: فرض کنید که پزشک به شما می گوید که باید یک داروی جدید برای کنترل دیابت نوع 2 خود شروع کنید و سپس در عرض یک سال، نیمی از افراد داروی خط دوم خود را قطع می‌کنند و داروی دیگری را شروع نمی‌کنند، و این چیز خوبی نیست".

به گفته ی دکتر Liss، مطالعات قبلی نشان داده است که قطع درمان برای داروهای دیابت نوع 2 رایج است، اما این اولین مطالعه بزرگ آمریکایی است که چنین نرخ بالایی را از قطع داروهای خط دوم نشان می دهد.

دکتر Liss، گفت: «یافته‌های ما نیاز به رویکردهای جدید تجویز و درک بهتر موانعی را که بیماران هنگام مصرف این داروها با آن روبرو هستند، نشان می‌دهد تا در نهایت اتلاف وقت بیماران، زمان پزشکان و هزینه‌های سیستم بهداشتی را کاهش دهیم».

ارتباط با عوارض گوارشی

دانشمندان گفتند: در حالی که اطلاعاتی در مورد دلایل قطع درمان توسط بیماران در دست نیست، اما نرخ بالای قطع مصرف GLP-1 RAs ممکن است به دلیل عوارض جانبی نامطلوب گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال باشد.

این داروها برای کنترل دیابت و کاهش وزن تجویز می شوند. در اصل داروهای گروه GLP-1 RA توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA)  برای درمان دیابت نوع 2 تایید شده است، (با نام های تجاری مانندOzempic  وWegovy) اکنون برای کاهش وزن نیز استفاده می شود.

دکتر Liss، گفت: "ما می دانیم که این داروها دارای عوارض جانبی گوارشی هستند که در حال حاضر در اخبار است، هم برای بیماران دیابتی و هم برای بیمارانی که سعی در کاهش وزن دارند."

بعد از قطع دارو چه اتفاقی می افتد؟

به گفته ی دکتر Liss، برای بسیاری از بیماران در این مطالعه، قطع یک داروی دیابت خط دوم بلافاصله منجر به علائم هایپرگلایسمی (قند خون بالا) یا فوریت های پزشکی نمی شود.

او افزود: "اما قطع این دارو همچنان این بیماران را در معرض خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان به دلیل عوارض پایین دستی مرتبط با دیابت قرار می دهد."

تجویز توسط متخصص غدد در مقابل پزشکان داخلی

این مطالعه نشان داد که خطر قطع مصرف دارو، زمانی که یک متخصص غدد دارو را تجویز می کند در مقایسه با زمانی که یک پزشک خانواده یا پزشک داخلی داروهای خط دوم را تجویز می‌کند، کمتر اما خطر تشدید دوز دارو بیشتر بود.

دکتر Liss، گفت: این تفاوت می‌تواند به این دلیل باشد که متخصصان غدد در کلاس‌های جدیدتر داروهای دیابت تخصص خاصی دارند که توانایی آن‌ها را در بحث درباره مزایا و معایب داروها هنگام تصمیم‌گیری برای تجویز با بیماران افزایش می‌دهد.

اهمیت پیگیری داروهای جدید

این مطالعه به صورت گذشته‌نگر داده‌های ادعاهای بیمه سلامت بیماران را تجزیه و تحلیل کرد، به این معنی که دانشمندان توانستند تشخیص دهند که چه زمانی برای بیمار دارو تجویز شده است؛ ارائه‌دهنده مراقبت چه وقت داروی بیمار را به کلاس جدیدی تغییر داده است؛ یا چه مقدار دوز دارو را افزایش داده اند.

دانشمندان فرض کردند که بیمارانی که تغییر یا تشدید درمان را تجربه کردند پس از صحبت با پزشک خود این کار را انجام دادند. اما دانشمندان گمان می کنند که بسیاری از بیماران بدون مشورت با پزشک تصمیم به قطع داروهای خود گرفته اند.

دکتر Liss، گفت: نتایج ما ممکن است یک زنگ هشدار برای پزشکان در مورد قطع مصرف داروی تجویز شده توسط بسیاری از بیمارانشان باشد. در حالی که ما نمی دانیم که آیا ارائه دهندگان از رویدادهای قطع مصرف دارو که ما در این مطالعه شاهد بودیم، مطلع بوده اند یا خیر، نتایج ما نیاز به ارتباط مداوم بین بیماران و تجویز کنندگان دارو در طول زمان - در مورد مزایای دارو، عوارض جانبی و هزینه ها - نه فقط در زمان تجویز دارو را نشان می دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-12-diabetes-patients-second-line-medication.html